Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego nie wyklucza wznowienia finansowania przewozów na odcinku Inowrocław – Babiak – Zduńska Wola. Ich uruchomienie nie nastąpi jednak wcześniej niż za kilka lat. Na razie region wstrzymuje też proces aktualizacji planu transportowego, która byłaby niezbędna do przeprowadzenia reaktywacji.
Łódzki urząd marszałkowski zapowiedział niedawno, że po zakończeniu prac remontowych na linii 131 pomiędzy Zduńską Wolą a Dąbiem nad Nerem
zamierza przywrócić tam ruch pasażerski. Pociągi miałyby kursować w relacjach dłuższych niż przewidziany do modernizacji fragment, w tym na trasach międzywojewódzkich. Wśród wymienionych przez UMWŁ propozycji znalazło się stworzenie połączeń z regionem kujawsko-pomorskim.
UMWKP: Czekamy na plany Ministerstwa Infrastruktury
Tamtejszy samorząd nie wyklucza współfinansowania takich kursów, zaznaczając przy tym, że ostateczne decyzje nie zapadną szybko. – Jesteśmy otwarci na rozmowy odnośnie do nowych połączeń, jednak jak dotąd województwo łódzkie nie zgłaszało [nam] takiej propozycji. Trudno więc mówić na tym etapie o jakichkolwiek konkretach – stwierdza Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
– Potencjalne przywrócenie połączeń to proces trwający minimum kilka lat – zastrzega nasz rozmówca. Tłumaczy, że na razie uruchamiania pociągów z Inowrocławia w kierunku Zduńskiej Woli nie przewiduje regionalny plan transportowy. Dokument wymagałby zatem aktualizacji poprzedzonej badaniami potrzeb przewozowych na konkretnych trasach.
Tymczasem UMWKP na razie wstrzymuje prace nad nowelizacją planu transportowego, bo dokument szczebla wojewódzkiego musi pozostawać w zgodzie z jego odpowiednikiem krajowym. Zmiany w planie zapowiada zaś Ministerstwo Infrastruktury. Jeśli ostatecznie badania wskazałyby na zasadność reaktywacji kursów, a zamiar ich uruchomienia zostałby wpisany do dokumentów strategicznych, kolejnym krokiem byłoby ogłoszenie przetargu na obsługę linii 131. – Postępowanie musi być jednak poprzedzone publikacją takiego zamiaru z minimum rocznym wyprzedzeniem – przypomina przedstawiciel urzędu marszałkowskiego.
15 lat bez pociągów regionalnych
Pociągi regionalne z Inowrocławia do Zduńskiej Woli przestały kursować w ramach rocznego rozkładu jazdy 2008/2009. Do rozkładu 2010/2011 UMWKP utrzymywał natomiast kursy na krótszym, wewnątrzwojewódzkim odcinku Inowrocław – Babiak. – Przed zawieszeniem połączeń średnie zapełnienie składu wynosiło ok. 30 osób w godzinach porannych i ok. 10 w porze wieczornej – informuje Wiktor Plesiński. Oferta pozostawała jednak bardzo uboga i w ostatnim okresie ograniczała się do jednej pary dziennie.
Przypomnijmy, że PKP PLK wciąż poszukują finansowania planowanej modernizacji trasy. Ministerstwo Infrastruktury wskazuje zaś na
możliwość przeprowadzenia prac w mniejszym zakresie. Na razie nie zapadły tu ostateczne rozstrzygnięcia, choć trwa
proces kompletowania dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych